Nieuw in Thailand: witte vagina en bleke piemel

 

De 33-jarige Tasanee geeft het giechelend toe. Ze gebruikt een ‘lichter makende vaginale wash’.

Door veelvuldig smeren van verwittingscrème is haar gezicht nu echt een stuk lichter dan toen ze jong was, vertelt ze. En ze vindt het wel zo prettig als de rest van haar lichaam mee kleurt.

Ja, ook daar. Juist daar. Niet zozeer voor haar vriend, hoor. Ze voelt zich er zelf gewoon prettiger bij.

Na de vrouw is nu de man aan de beurt

Met de goed verkopende vaginale douche-special heeft de verwittingsindustrie het intiemste plekje van de Thaise vrouw bereikt.

Nu is de man aan de beurt. Via tv-commercials en billboards krijgen de heren ingeramd dat ze niet achter mogen blijven.

Populair is scheercrème met whitening. Ook dito douchegel, bodylotion en deodorant vinden gretig aftrek.

Een echte moderne Thaise kerel wil ook wat betreft z’n mannelijkheid niet bij vrouwen achter blijven, maar de jonge heer insmeren werkt niet goed en geeft zo’n smeerboel.

Honderd witte piemels per maand

Nu is er voor hem een oplossing. Een laser die piemels witter maakt!

De Bangkokse Lelux-kliniek begon er mee en bleekt inmiddels zo’n honderd geslachtsdelen per maand. Het laseren breekt melanine af, waardoor de huid lichter wordt.

De belangstelling is groot, zegt de kliniek. In eerste instantie bij trendsettende gays. Daarna komt de moderne massa, is de hoopvolle verwachting. Maar vooralsnog de prijs van 550 euro voor de vijf noodzakelijke behandelingen voor veel Thaise mannen een belemmering.

Het Thaise ministerie van gezondheid waarschuwt voor lullige bijwerkingen als littekens en een branderig gevoel, die het plezier in bed verminderen. De kliniek laat echter weten dat de behandeling volledig veilig is.

Lichte huid zorgt voor succes

Een witte piemel is dus nog niet voor alle mannen een schoonheidsideaal is en ook niet voor iedereen betaalbaar. Maar qua massaal smeren van verwitteningscrème doen de heren niet meer onder voor vrouwen.

In drogisterijen en supermarkten is het moeilijk op het schap-voor-de-man verzorgingsproducten te vinden zonder ‘whitening’.

Scheercrème, douchezeep, bodylotion, deodorant, voetenspray … Alles is sinds kort voorzien van magische stoffen die de huid snel witter kleuren en – bij blijvend gebruik – ook houden.

De verpakkingen en reclame beloven het onweerstaanbare uiterlijk van stralende filmsterren. Want Thaise helden van het witte doek hebben zonder uitzondering een relatief witte huid. Datzelfde geldt voor veel popzangers, nieuwslezers en politici.

Voor succes, aldus de boodschap, is een lichte huid noodzakelijk.

Zelfs stoerste mannen smeren zich in

Zelfs de stoerste Thaise mannen voelen zich door de reclame aangesproken:

De boerenzonen uit het hete noordoosten smeren zich zonder blikken of blozen in. Ze zijn het gewend.

Als jochies kregen ze door hun moeders dagelijks talkpoeder in hun gezicht gewreven om de werking van het sterke zonlicht tegen te gaan.

En ze zagen hoe zussen die het in de grote stad wilde gaan maken, blauw-paarse pillen slikten om een wittere huid te krijgen. Daar is een smeersel onschuldig bij.

Thai zijn makkelijke consumenten

In heel Azië is een lichte huid populair, maar de Thai hebben zich altijd al drukker gemaakt om hun uiterlijk dan bijvoorbeeld Indonesiërs of Chinezen.

Bovendien, blijkt uit onderzoek, zijn Thai in het algemeen veel eerder dan andere Aziaten bereid nieuwe producten te proberen. Zeker als die van een bekend merk zijn. Of als bekende landgenoten die uit eigen ervaring aanprijzen.

Vooruitstrevende consumenten? Gemakkelijk te beïnvloeden in elk geval. Dat geldt zeker de snel groeiende groep trendy jongeren. Ze vormen – ook dankzij hun veelvuldig internetgebruik – een goede markt om producten en marketingstrategieën te testen.

Boeddhisme leidt tot ongeremd beauty-streven

Dat zelfde geldt voor producenten van cosmetische laserapparatuur. Ze leveren de Thaise schoonheidsklinieken graag de allernieuwste lasers, waaronder die om donkere plekken te verwijderen of de benen lichter te maken.

Volgens een Nederlandse importeur groeit het aantal beautyklinieken nergens zo hard als in Thailand. Voor ontharing, huidverjonging, vaginale correcties en nu ook verwitting.

Dat komt door het Thais boeddhisme, schat hij in. Zorg dat je goed in je vel zit, vinden ze hier. Zie er goed uit. Wees blij met je zelf. Dan ben je ook goed voor anderen. Dat is toch heel anders dan in calvinistisch Nederland, waar je je moet verdedigen als je geld uitgeeft om jezelf structureel mooier te maken.

Whiteningcrème als hulp na aardbeving

Tot op het hoogste niveau wordt het belang van een witte huid erkent. De Thaise overheid besloot na de grote aardbeving op Haïti 50.000 tubes whiteningcrème aan noodhulp te sturen. Tot verbijstering van de internationale hulpinstanties.

Het viel op dat die Haïtianen erg donker zijn, zie toen een woordvoerder in de krant. En met een lichtere huid zullen ze zich sterker voelen om hun problemen aan te pakken.

Unilever: Donkere huid is laag IQ

Discriminatie is een groot woord. Maar hoe donkerder je huid, hoe minder serieus instanties je nemen en hoe kleiner de kans op een mooie baan. Zegt de 23-jarige studente politicologie Malee, die in actie is kwam tegen de grote verwitter Unilever.

De Nederlands-Britse multinational baarde opzien met een reclamecampagne voor het whitening-merk Citra. Daarin werd een donkere huid nadrukkelijk geassocieerd met een laag IQ.

In tv-spotjes gingen zogenaamde Citra-reporters op zoek naar de knapste studentes. Wat bleek, lichtgekleurde studentes bleken opvallend slimmer dan donkere meiden.

De actie van de studente leidde op internet tot oproepen voor een kopersstaking. Waarop Unilever excuus aanbood voor ‘mogelijke misverstanden’ en de campagne stop zette.

Maar voor de actievoerster is de strijd nog niet gestreden.

Tv zet Isan-boeren neer als Zwarte Piet

Malee komt uit het rurale noordoosten – de Isan – waar de bevolking donkerder is dan de gemiddelde Thai. En dommer, zegt ze. Althans volgens hele domme inwoners van Bangkok.

De nationale televisie draagt flink bij aan het beeld dat over de mensen van de Isan bestaat. Donkere boeren krijgen in veelbekeken comedyshows en oneindige soaps consequent de rol aangemeten van een soort Zwarte Piet. Inclusief zwaar accent, beperkte woordenschat, infantiele kleding en vriendelijk-onnozel gedrag.

Actie tegen doorgeslagen whiteningsideaal

De Thai in de Isan hebben zich nooit druk gemaakt over de geringschattende houding van landgenoten in andere delen van het koninkrijk. Het dagelijks gevecht om het bestaan heeft altijd alle aandacht opgeëist in de regio, waar droogte en overstromingen elkaar afwisselen en de rijstoogst nooit optimaal is.

Maar de Isan-jongeren die nu massaal studeren of al een baan hebben in het verre Bangkok, mokken steeds harder. En via social media verenigen ze hun kracht. Tegen producenten als Unilever. En tegen tv-bazen.

Ze moeten onze macht niet onderschatten, zegt de bijna-politicologe. De mensen uit het noordoosten maken een derde van de bevolking uit. Zowel politiek als economisch kan niemand om ons heen. En dankzij internet kunnen we snel in actie komen tegen doorgeslagen verwittenings ideaal.

Helpen die smeersels?

Op straat in de moderne metropool Bangkok lijkt de gemiddelde Thai inderdaad wat lichter dan pakweg vijftien jaar geleden.

Kan komen door die smeersels.

Maar ook omdat het leven van de stedeling zich niet meer op straat afspeelt, maar in de nieuwe gekoelde giga-shoppingmalls en entertainmentcentra.

Of doordat Thaise vrouwen vaker kinderen krijgen van lichtere Koreaanse en Japanse mannen of hun witte westerse collega’s.

We moeten wel oppassen dat we niet te wit worden, lacht vaginawash-gebruiker Tasanee. Straks moeten we net als toeristen op het strand bij kleuren!
THAILAND TIP

Wit en zin in een gebruinde huid? Neem van huis normale zonnecrème mee. De meeste Thaise smeersels zorgen niet voor een gezond bruiningsproces, maar verwitten juist. Donker en zin in een verwittingsexperiment? Gebruik alleen produkten uit reguliere winkels; lokaal gefabriceerde pillen en smeersels kunnen ernstige bijwerkingen hebben. Meer lezen over typisch Thaise zaken? Volg de auteur op www.facebook.com/typischthailand.

 

 

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.