Thaise yup aanbidt goddelijke kinderpop

De 27-jarige medisch assistente Jom neemt haar kleutergrote pop Ton – het is een jongen – dagelijks achter in de auto mee naar haar werk.

Daar heeft hij in de ruimte achter de receptie een eigen stoeltje. In de pauze gaat ze op de markt of in de shoppingmall op zoek naar kinderkleertjes.

En ’s avonds mag Ton soms mee naar een etentje met vriendinnen. Die hebben ook allemaal zo’n Look Thep – een Engelkind. Zoals een groeiend aantal jonge vrouwen en mannen uit de hogere middenklasse van metropool Bangkok.

‘Het voelt goed’, zegt Jom. ‘Leuk om te doen. En goed voor Ton zorgen, brengt ook nog eens geluk. Dat zeggen ze in elk geval. En je weet maar nooit.’

Hindoegod geeft poppen extra kracht

De trend is in elk geval een geluk voor poppenmaaksters als Mananya, die naar zeggen de goddelijkste Engelkinderen maakt. Letterlijk. Een onbekende hindoegod geeft haar een bijzondere kracht, die ze doorgeeft aan de poppen.

Ook stopt ze ‘heilige’ graankorrels in de lijfjes. En – maar dat doen de concurrenten ook – ze laat de poppen inzegenen door bijklussende boeddhistische monniken.

Ton komt uit haar stal en bracht 300 euro op. Z’n zusjes kosten met hun weelderige haardossen en rijke basiskleding tot wel 750 euro, in Thailand een gemiddeld maandinkomen.

Offeren aan foetussen en overleden kleine kinderen

Volgens het departement voor Geestelijke Gezondheid is sprake van een slimme mix van oud bijgeloof en de moderniteit.

Thai dwingen sinds mensenheugenis geluk af door te offeren aan foetussen en overleden kleine kinderen, die door hun onschuld goede contacten hebben in de geestenwereld. De popverheerlijking is niet meer dan een nieuwe versie van dat heidens gebruik.

De militaire regering wil geen positief dan wel negatief poppenadvies geven. Maar onder verwijzing naar groeiende persoonlijke schulden, roept juntaleider Prayuth op geen pop te kopen als je die eigenlijk niet kunt betalen.

Commercie biedt speciale menu’s en vliegtickets

Nadat een sukkelende dj op tv verklaart dat zijn wereld opeens ten goede veranderde nadat hij een pop kocht, zet de trend verder door.

De poppen krijgen op steeds meer plaatsen een warm welkom.

Restaurants presenteren speciale Look Thep-menu’s; de taxicentrale profileert zich ten opzichte van de overvolle stadsbussen als popvriendelijk en vliegmaatschappij Thai Smile verkoopt met succes tickets voor poppen, zodat die niet meer onder de stoel of in het bagagerek mee hoeven.

Thaise monniken mogen eigenlijk niet meewerken

Alleen Thaise monniken mogen eigenlijk niet van de trend profiteren.

De nationale raad van het boeddhisme waarschuwt dat het oranje leger niet mag meewerken aan dit soort niet-boeddhistische gebruiken. Laat staan er geld mee verdienen. Maar veel indruk lijkt die uitspraak vooralsnog niet te maken.

Sterker: Tempels tonen zich tegen betaling bereidt om poppen op te vangen, waarvoor de eigenaren niet meer kunnen of willen zorgen. Want geen Thai zal het in z’n hoofd halen een gezegende pop zomaar aan z’n lot over te laten.

‘Door Ton voel ik me goed en doe ik goed’

Of ze met haar Luk Thep echt geluk kan afdwingen, weet Jom niet.

‘Maar ik voel me wel gelukkig met Ton. En als ik me goed voel, ben ik automatisch ook goed voor anderen. Dat is wat de Boeddha ons leert. Ik zie het dus niet als iets heidens.’

Mee zal spelen dat de jongste generatie goed opgeleide vrouwen later trouwt en kinderen krijgt. De eigen carrière en onafhankelijk gaat voor.

Mijn vriendinnen en moeten nog niet aan kinderen denken. Ik heb liever een Engelenkind!’

(Verkorte versie van dit artikel verscheen in De Groene Amsterdammer.)

 

 

 

 

 

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.